onsdag 3. januar 2018

Den 12. mann - Vår anmeldelse

Årets romjul-film var uten tvil den norske filmen Den 12. Mann. Flere filmvisninger ble utsolgt i løpet av romjula. Hvis du likevel er en av de som ikke har fått sett filmen enda så kan du her høre hva vi syns om den!

Den 12. Mann er basert på den virkelige historien om Jan Baalsrud's flukt til Sverige under 2. verdenskrig. Historien ble også lagd til film i den Oscar nominerte "Ni Liv" fra 1957. Denne gangen er det Harald Zwart som har stått for regien. Thomas Gullestad spiller hovedrollen. Av de 12 norske sabotørene som ble angitt i Troms ble en skutt når de ble tatt, mens 10 ble torturert og senere henrettet. Baalsrud var den eneste som kom fra det i livet, derav navnet "Den 12. Mann".

Den 12. Mann er først og fremst en overlevelses-historie. Vekten i filmen er lagt på alle nordmennene som risikerte livet for å hjelpe Baalsrud, enten ved å gi han mat, husly eller frakt til svenskegrensa.
Historien til Baalsrud er utrolig og det han overlevde er absolutt ikke noe alle hadde overlevd. Filmen holder godt på spenningen, men den fremstår til tider som litt overdrevet. Spesielt slutte med sledevelt og 5 tyskere som som ikke engang klarer å treffe et reinsdyr fremstår som overdrevet. For min del kunne de godt ha hatt en mindre dramatisk slutt på filmen.

I Baalsrud's egne notater etter opplevelsen så forteller han om at han ble forfulgt og jaktet på av Tyskerne. Det er utenom dette ikke funnet noen bevis på at Tyskerne misstenkte at han var i live. Den delen av historien med Nazistene som konstant jakter på han er nok derfor også en dramatisk overdrivelse av Zwart. Vi som var å så filmen sammen på kino reagerte på at to av Baalsrud's hjelpere ble "oppdaget" inne i en hytte, uten at filmen fortalte noe som helst om hva som skjedde med disse videre. Dette var nok også lagt til for å skape ekstra dramatikk i filmen.

Generelt vil jeg si at Den 12. Mann er en spennende film, om en til tider veldig blodig og ekkel. Skuespillerprestasjonen syns jeg også er bra. Jeg skulle alikevell ønske at sluttscenene i filmen, både med sleden og med hjelperne, ikke var lagt på for å skape en lite troverdig dramatikk mot slutten. Dette er nok de svakeste punktene i filmen. Jeg vil likevel anbefale filmen og jeg gir den 8/10