onsdag 19. juli 2017

Mistborn-serien

Mistborn er en fantasy serie skrevet av Brandon Sanderson. Bokserien består av 3 bøker: The Final Empire, The Well of Ascension og The Hero of Ages. Sanderson har i tillegg skrevet en serie til satt i samme univers, men 300 år senere og en ebok om en av hovedpersonen i Mistborn. Disse siste bøkene står på min planlagte leseliste, men så langt har jeg bare lest selve mistbornserien. Sanderson har forøvrig skrevet mange andre fantasy bøker. Jeg er nå i gang med å lese the stormlight archive.

Mistborn-serien er en fantasy serie som handler om "Mistborns" som kan brenne ulike type metaller og som får fordeler av dette (Allomancy). For eksempel kan Mistborns trekke til seg eller støte fra seg metall, de kan bli ekstra sterke eller de kan manipulere følelser til andre. I Mistborn-serien følger vi Kelsier og Vin som begge er Mistborn, og deres forsøk på å bli kvitt The Lord Ruler i "The final empire". The Lord Ruler har vært på tronen så lenge noen kan huske, og han bruker sin makt til å undertrykke store deler av befolkningen. I bok to og tre er det først og fremst Vin vi følger i hennes jakt på "The well of Ascension", hvor hun er nødt til å redde hele verden fra dens undergang.

Mistborn 1 og 2 syns jeg var utrolig spennende, men slutten skuffet dessverre litt. Jeg liker den verden Brandon Sanderson har laget i disse bøkene, og jeg syns spesielt Vin er en spennende person å følge. Sanderson er god på å lage spennende personligheter og på å gi de dybde, noe som gjør at du absolutt heier på hovedpersonen, uten at du er helt sikker på hva de kommer til å gjøre videre. Det er ekstra morsomt at hovedpersonen er en sterk kvinne, noe som ikke er så vanlig i fantasybøker. Bøkene var så spennende at jeg ikke klarte å legge de fra meg, selv om jeg i starten syns det var noe forvirrende med alle navnene og alle personene som var involvert i planene. Slutten fikk derimot et litt religiøst preg, og jeg syns dessverre denne skuffet litt. Det fremsto som en litt enkel løsning på det som hadde blitt et stort og komplisert problem. På tross av dette syns jeg bøkene var verdt å lese, og jeg vil absolutt anbefale de til andre som liker Fantasy bøker, selv om jeg syns The Kingkiller Chronicle er hakket bedre. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar