mandag 22. mai 2017

Miss Fisher's murder mysteries

Miss Fisher's Murder Mysteries er en krimserie som følger Australske Phryne Fisher (Essie Davis) , samt politietterforsker Jack (Nathan Page), politibetjent Hugh (Hugo Johnstone-Burt) og følgesvenn Dot (Ashleigh Cummings). Serien er basert på bøkene av Kerry Greenwood. Det er lagd tre sesonger av serien, og det er for øyeblikket ingen planer om flere sesonger. Serien ligger på Netflix.
Miss Fisher's murder mysteries er satt til 1920-tallets Australia. Miss Fisher er derimot en meget moderne dame, som ikke fornekter seg noe og som gjerne slår et slag for likestilling. Hun bestemmer seg for å starte som privatdetektiv og hun ender derfor opp på mange av de samme mordsakene som etterforsker Jack ved det lokale politiet. Sammen løser de ulike mordmysterier og det oppstår og etterhvert følelser mellom de hovedpersonene...!

Selve mordmysteriene i Miss Fisher er ikke de mest kompliserte og de vanskeligst å løse. Jeg var allikevel veldig begeistret for serien, først og fremst på grunn av Miss Fisher. Hun er en sterk kvinne som ikke trenger menn for å løse alle problemene i livet. Rollen er også glitrende spilt av Essie Davids, som kanskje er mest kjent fra Game of Thrones. Kjemistrien mellom de to hovedrollene i serien er også super, og den romantiske spenningen mellom disse utgjør et spennende element i serien! Biroller som og er også underholdende karakterer du fort blir glad i. Jeg nøt de første to sesongene, men dessverre syns jeg sesong 3 var kjedeligere. Faren til Miss Fisher spiller en stor rolle i denne delen, uten at jeg fant hans historie noe i nærheten av spennende nok til å holde meg interessert gjennom flere episoder. I tillegg ble det lite fremgang i forholdet mellom Miss Fisher og Jack, selv om det var bygd opp til dette.

Jeg vil absolutt anbefale denne serien. Jeg koste meg med den, og ble direkte inspirert av den sterke kvinnelige hovedpersonen. Du bør se serien hvis du liker lette krimserier med et romantisk og humoristisk preg og sterke kvinnelige roller. Karakter 7/10




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar